Θοδωρής Ρέγκλης: η μουσική, τα όσκαρ και μια ζωή γεμάτη δημιουργία
Γνωστός και ως Ted Regklis είναι ο συνθέτης πίσω από τη μουσική του τρέιλερ (που έχει ήδη ξεπεράσει τις 15 εκατομμύρια προβολές) της νοτιοκορεατικής ταινίας «Παράσιτα», η οποία κέρδισε 4 Όσκαρ: καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας, πρωτότυπου σεναρίου και διεθνούς ταινίας. Και μπορεί ο κορωνοϊος να καθυστέρησε λίγο... τη συνέντευξή μας, όχι όμως και την ανοδική πορεία του νεαρού Έλληνα μουσικοσυνθέτη που ήδη έχει ανοίξει φτερά σε διεθνείς συνεργασίες.
Αν και δεν έχουμε καταφέρει να βρεθούμε από κοντά, μιας και η πανδημία του του κορωνοϊού ακύρωσε το αρχικό ραντεβού μας, ακούγοντας τη φωνή και τον τρόπο που εκφράζεται ο Θοδωρής Ρέγκλης ή αλλιώς Ted Regklis στην άλλη γραμμή του τηλεφώνου αμέσως αντιλαμβάνεσαι πως έχεις να κάνεις όχι απλώς με έναν ταλαντούχο δημιουργό, αλλά και με έναν ιδιαίτερα ώριμο και σεμνό άνθρωπο.
Και βέβαια ο Έλληνας συνθέτης και sound artis δεν βρέθηκε έτσι ξαφνικά να γράφει μουσική για το διεθνές τρέιλερ της ταινίας «Παράσιτα», που έχει ήδη ξεπεράσει τις 15 εκατομμύρια και πλέον προβολές. Στα 34 χρόνια του διαθέτει μια αξιόλογη εμπειρία στον χώρο του θεάματος υπογράφοντας αρκετές δουλειές σε κινηματογράφο, θέατρο, διαφήμιση και ηλεκτρονικά παιχνίδια. Ο Θοδωρής έχει συνεργασία με την αμερικανική εταιρεία «Pusher», η οποία μεταξύ άλλων συνεργάζεται με τον Moby και τους Prodigy. Η «Pusher» ήταν εκείνη που τον έφερε σε επαφή με τη νοτιοκορεατική ταινία «Παράσιτα» του Μπον Τζουν Χο, προκειμένου η μουσική του να «ντύσει» το διεθνές της τρέιλερ λίγες εβδομάδες πριν την κυκλοφορία του. Τα «Παράσιτα», εκείνη την εποχή είχαν ήδη βραβευτεί με τον Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ Καννών, ενώ στη συνέχεια έγιναν η πρώτη διεθνής ταινία που κέρδισε το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας από την Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου.
Πως από την Ελλάδα «φτάσατε» στα Όσκαρ; Πως έγινε η επαφή με του ανθρώπους της ταινίας «Παράσιτα» και κατέληξαν να επιλέξουν τη δική σας μουσική για το τρέιλερ;
Έχω μια συνεργασία εδώ και 3 χρόνια με ένα agency στην Αμερική και μέσω αυτού έγινε η επαφή. Το κομμάτι το είχα γράψει ήδη, με ενημέρωσαν για την προοπτική να γίνει placement στο επίσημο trailer των «Παράσιτων» και φυσικά δε χρειάστηκε να το σκεφτώ πολύ. Η επιλογή, τώρα, δε γνωρίζω πώς ακριβώς έγινε, αλλά είναι τιμή και χαρά μου που έγινε.
Πριν συνθέσετε τη μουσική είχατε δει το τρέιλερ; Σας είχαν εξηγήσει για τι είδους ταινία πρόκειται;
Όχι, δεν το είχα δει. Η μουσική προϋπήρχε, απλά όταν είδα το τρέιλερ και κατάλαβα το θέμα της ταινίας, ένιωσα πως κάνουν ένα καλό match με τη μουσική που είχα γράψει.
Αρχικά, είχατε πληροφορηθεί για τις προσδοκίες που είχαν οι άνθρωποι του χώρου για τη συγκεκριμένη ταινία; Περιμένατε πως θα φτάσει τόσο ψηλά;
Περίμενα να πάει πολύ καλά ναι. Σχετικά με τα βραβεία, ήταν έκπληξη για τον μόνο λόγο πως γενικότερα δεν ήταν αναμενόμενο να αποσπάσει μια ξενόγλωσση ταινία, Όσκαρ καλύτερης ταινίας. Αυτό δεν έχει γίνει ξανά νομίζω. Από αυτή την πλευρά συνεπώς, δεν το περίμενα. Περίμενα όμως σίγουρα το Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης.
Πόσο εύκολο είναι για κάποιον μουσικοσυνθέτη να γράφει μουσική από την Ελλάδα για το Χόλιγουντ; Μπορείτε να κάνεις καριέρα στον χώρο από απόσταση, θεωρείτε πως οι ευκαιρίες μπορεί να είναι οι ίδιες;
Δεν ξέρω κατά πόσο μπορείς να κάνεις καριέρα από απόσταση και οι ευκαιρίες σίγουρα δεν είναι οι ίδιες, όμως υπάρχουν κάποιες ευκαιρίες… Γνωρίζω για ‘Ελληνες συνθέτες που κάνουν φοβερή δουλειά και καριέρα στο εξωτερικό και ζουν κι εκεί. Εγώ απλά επέλεξα να μείνω Ελλάδα και να κάνω την όποια προσπάθειά μου από εδώ.
Αν σας έκαναν μια αξιόλογη πρόταση για δουλειά θα μετακομίζατε στο εξωτερικό;
Δύσκολη ερώτηση. Θα το σκεφτόμουν σίγουρα.
Μετά τη δημοσιοποίηση της συμμετοχής σας σε αυτήν την επιτυχία «έχει χτυπήσει» το τηλέφωνο για νέες συνεργασίες είτε από την Ελλάδα ή από το εξωτερικό;
Είναι πολύ φρέσκο το γεγονός αυτό, αλλά ναι, υπάρχει ένα αυξημένο ενδιαφέρον, που είναι πολύ ευχάριστο κι ελπίζω να οδηγήσει σε ωραία πράγματα και συνεργασίες. Θα δούμε… Επιλέγω όσο γίνεται να είμαι αισιόδοξος.
Αυτή η διάκριση αποτελεί ένα καλό διαβατήριο, πως σκέφτεστε να την αξιοποιήσετε; Πιστεύετε πως θα σας ανοίξει και άλλες πόρτες;
Όλη αυτή η προσοχή οπωσδήποτε φέρνει μαζί της διάφορα πράγματα, καλά και άσχημα. Προσωπικά, θέλω να συνεχίσω να έχω χαμηλό προφίλ, καθώς νιώθω πιό άνετα σε αυτή την «περιοχή».
Μιλήστε μου λίγο και για τις άλλες δουλειές σας.Θα πω πρώτα για την ταινία «Απόστρατος» που έκανε πριν από λίγο καιρό πρεμιέρα και παίζεται στις αίθουσες. Πρόκειται για την πρώτη μου συνεργασία με τον Ζαχαρία Μαυροειδή και σίγουρα όχι η τελευταία ελπίζω! Πολύ πρόσφατα έγινε και η πρεμιέρα μιας ακόμη πολύ αγαπημένης ταινίας για την οποία έκανα μουσική και λέγεται «Ζίζοτεκ». Είναι μια ταινία του Βαρδή Μαρινάκη, ενός σκηνοθέτη και φίλου με ιδιαίτερη ματιά και μεγάλη ευαισθησία.
Αυτή την περίοδο επίσης, ετοιμάζουμε την παράσταση «Σ’εσάς που με ακούτε» για το Εθνικό Θέατρο σε σκηνοθεσία του Αλέξανδρου Αβρανά, του οποίου η κινηματογραφική οπτική μου έδειξε έναν διαφορετικό τρόπο να κάνεις θέατρο.
Τέλος, δουλεύω μαζί με μια ελληνική ομάδα game development, τους Kickback Studios, πάνω στη μουσική της νέας έκδοσης του φοβερού adventure game τους με τίτλο «Lost Echo».
Ο Θοδωρής Ρέγκλης γεννήθηκε το 1986 στα Χανιά Κρήτης και μεγάλωσε στην Αθήνα, όπου ζει και εργάζεται ως σήμερα. Από μικρή ηλικία έδειξε έντονο ενδιαφέρον για τη μουσική κι έτσι ξεκίνησε να μαθαίνει πιάνο από την ηλικία των έξι ετών. Στη σύνθεση και την παραγωγή μπήκε αργότερα, όταν μόνος του έμαθε να χρησιμοποιεί τον υπολογιστή για να δημιουργήσει τις δικές τους συνθέσεις. Ολοκλήρωσε τις σπουδές του στο πιάνο στο Ελληνικό Ωδείο και αργότερα στη Μουσική Σχολή Χαράλαμπου Εκμεκτσόγλου, ενώ στη συνέχεια παρακολούθησε θεωρητικά στο πρόγραμμα του London College of Music μέσω του Αθηναϊκού Ωδείου. Από το 2005 (σε ηλικία 19 ετών) δραστηριοποιείται στον χώρο του θεάματος. Έχει συνθέσει μουσική για ταινίες και χοροθεάτρο (όπως η «Βαβέλ» και «Η Λίμνη των Κύκνων»), για διαφημίσεις και video games.
Έχει εκδόσει 4 προσωπικούς δίσκους στην Ελλάδα και το εξωτερικό, ενώ το 2014 ξεκίνησε η συνεργασία του με την Εθνική Λυρική Σκηνή.